Planti är stolt över att vara en del av Kavlikoncernen, som ägs till hundra procent av den ideella stiftelsen Kavlifonden. Hos oss finns inga privata vinstintressen, men som alla välmående företag gör koncernen en vinst varje år. Drygt hälften av vinsten återinvesteras, därefter skänks hela överskottet till välgörenhet.
Kavlifondens grundare, norrmannen Knut Kavli, bestämde 1962 att livsmedelskoncernens överskott ska gå till humanitära ändamål, forskning och kultur. Än idag följer Kavlifonden direktiven och söker upp verksamheter som går i linje med Knut Kavlis intentioner. Idag satsar fonden särskilt på projekt som förbättrar livet för kvinnor, barn och ungdomar.
Läs Kavlifondens årsredovisning här.
Kavlifonden stödjer konstant runt 40 pågående projekt över hela världen, som till exempel ger fattiga möjlighet att gå i skolan, hjälper till i forskning kring svåra sjukdomar eller strävar efter att minska matsvinn. Cirka 100 miljoner kronor varje år skänks varje år till projekt och verksamheter både i Norden och i världen via Kavlifonden centralt. Största delen av Kavlifondens medel delas ut till välgörande ändamål i de fyra länder där Kavlikoncernen har verksamhet, Norge, Sverige, Finland och Storbritannien. Resten av pengarna går till internationella biståndsprojekt. Nyfiken på mer detaljer kring vilka projekt Kavlifonden stöttar centralt och vilka summor? Läs här:
En mindre del av överskottet får våra medarbetare varje år direkt påverka vart de ska gå. Alla anställda får nominera och rösta fram den organisation som ligger dem extra varmt om hjärtat.
Kavli Sverige ger via Kavlifonden varje år bidrag till lokala organisationer i Sverige som jobbar med sociala innovationer, t ex psykisk hälsa, anti-mobbning, inkludering, rehabstöd vid cancer och projekt med mångfald i fokus.
En del av överskottet får Kavlis medarbetare varje år direkt påverka vart de ska gå. Alla anställda får nominera och rösta fram den organisation som ligger dem extra varmt om hjärtat.
2021 bidrar varje medarbetare med 12 563 kronor till goda ändamål.
Så här blev fördelningen av 2 500 000 kronor efter Kavlimedarbetarnas röstande;
Majblomman 433 417 kronor
Sjöräddningssällskapet 226 131 kronor
Städa Sverige 244 975 kronor
Aldrig Ensam 747 487 kronor
Cancerrehabfonden 847 990 kronor
30% av Kavlis medarbetare valde att lägga sin röst på Aldrig Ensam och en av våra säljare, Marcus Boltestam, var den som delade ut checken till dem.
- Det känns jättekul att vi från Kavli kan hjälpa till och jag hoppas att vårt bidrag är en god hjälp vidare på vägen att förebygga psykisk ohälsa för barn och vuxna så att de kan få en bättre vardag, säger Marcus Boltestam som i år har valt att lägga en av sina två röster på Aldrig Ensam.
- Stort varmt tack till Kavli och ni som röstade på oss, vi kommer få stor användning för pengarna genom att inleda en stor satsning inom föreningslivet i Sverige för att nå ut till barn och unga med livsviktig information om psykisk ohälsa. Vår ambition är att alla inom föreningslivet i Sverige ska få en grundkunskap inom ämnet psykisk ohälsa. Vi har identifierat att det råder enorma problem med psykisk ohälsa inom idrottens värld, både på motions- och elitnivå. Detta vill vi förebygga och ändra på via en utbildningssatsning för föreningslivet i Sverige säger Charlie Eriksson, grundare av Aldrig Ensam.
Vårt övergripande tillväxtmål är att växa för att kunna skänka ännu mer till välgörenhet.
Vi brukar inte prata om vår ägarstruktur eller vart vinstöverskottet går, vår uppgift är att utveckla och sälja goda produkter. Men nu när debatten har gått så långt kring ägandefrågor i vår bransch vill vi berätta om vår ägare och att vi finns som ett alternativ. Och att alla kan göra skillnad i samhället genom att köpa Plantis produkter.